söndag 21 december 2008

Att våga stå på egna ben


Johan Söderbergs blogg "Flera kalkyler löser inte problemet" har varit livligt diskuterad och kommenterad. Johan själv skrev till slut en insiktsfull kommentar som vi anser borde få sitt eget blogginlägg. Så här menar han:

"Lägren" måste förstå varandra. De som är för ombildning måste förstå att de flesta som bor i Linjalen trots allt gör det för att de aktivt(!) valt hyresrätt som boendeform.

De som är emot ombildning måste förstå att det, trots att man tycks ha haft svårt att hitta en bra styrelse(!), faktiskt är en genuin önskan som ligger bakom. Det märktes på höstens möten hur oerhört mycket detta betyder för anhängarna av projektet - så mycket att de tycks vara beredda att bortse ifrån krassa realiteter.

En ombildning skulle innebära att du för mellan två och drygt tre miljoner får en bostadsrätt i en förening som har flera hundra miljoner i skulder, dvs skulder som inom ett par år mycket väl kan motsvara halva fastighetsvärdet - och då är enskilda medlemmars samlade skulder ändå tre gånger större än föreningens!

Människan är en försiktig och social varelse som inte alltid handlar fullt rationellt. Man tar sällan stora steg själv men i grupp är man beredd att kasta sig utför avgrunder. Föreningen har fått ett mycket dåligt bud och situationen på fastighetsmarknaden har plötsligt ändrats.

Är du för en ombildning - våga då i stället stå på egna ben! Tag dina två, tre miljoner som du skulle behöva hösta fram i samband med ombildningen och skaffa dig en bostadsrätt på en marknad som faktiskt inte behöver det tillskott om 455 lägenheter som denna ombildning skulle innebära. Du kan nämligen lätt, redan utan en ombildning av Kv Linjalen, redan idag för den slanten få en betydligt mer köpvärd(!) lägenhet än den du just nu själv bor i när Brf Linjalen är ägare.

Grannsämjan behöver inte bli lidande. Garage-intermezzot och pajkastningen kan helt och hållet tillskrivas ombildningsprojektet och minnet av dessa händelser kommer blekna fort.

/Johan Söderberg

19 kommentarer:

Anonym sa...

Brukar inte det första råd som ges de som står inför köp av en bostadsrätt lyda: Syna föreningens ekonomi! Så varför satsa sina pengar på en förening som, precis som Johan så klokt påpekar, kommer att skaffa sig skulder i mångmiljonklassen. Det är marknaden som avgör bostadsrättens värde. Och en lägenhet i en nybildad förening med tveksam ekonomi lär inte gå att sälja i första taget, än mindre med den vinst som så många verkar hoppas på.

Anonym sa...

Johan har nog rätt. Ombildarna är så förblindade av tron på att göra klippet att de missat att dom dagarna är över nu.

Anonym sa...

Ja ha, så har vi då åter igen fått en ny kalkyl i brevlådan, denna gång med andra siffror som ska se bättre ut. Man blir alldeles snurrig av alla siffror men det kanske är det som är meningen.

Anonym sa...

Enda skillnaden med den "nya" kalkylen är ju att räntan ändrats.

Räntan ändras en gång i kvarten, så ska det komma en ny kalkyl varje gång det händer kommer jag ha tillräckligt mycket papper för att fylla hela grovsoprummet ensam innan det här är klart.

Anonym sa...

Ja det håller jag med om, men hur ska man tolka detta nu ser det ju ut som man får betalar mindre i hyra än vad man har nu....hur rimmar det med det som sas i den förra kalkylen då det blev dubbelt så dyrt. Det känns väldigt förvirrande just nu.

Anonym sa...

Den "totala boendekostnaden" är baserad på att räntan ligger på 4 % och att du har skattejämkning.

Och - precis som de andra gångerna - så försöker man locka med att hålla avgifterna väldigt låga i början.
Men betänk att de höjs med ca 20% PER ÅR, det blir snabbt väldigt mycket.

OCH - priset är baserat på att 73% köper sina lägenheter.
Blir det färre som köper, om räntan stiger, eller om föreningen får oförutsedda kostnader - då är det du som får betala mer.

Anonym sa...

Tror de verkligen att jag ska låta mig luras av att min trea på 87 kvm som jag idag betalar 6 500 kr bara kommer att kosta 6 200 kr? För att spara 300 kr ska jag ta ett lån på 2,3 miljoner och sedan fastna i boräntekarusellen. Luktar Ebberöds bank lång väg. Eller är det jultomten jag förväntas tro på? Min önskelista är redan klar: Lägg ner ombildningen!

Anonym sa...

Och om tio år kostar samma lägenhet 10.500 när avgiften gått upp, och då är det efter skatteavdrag och mer förutsättning att räntan ligger kvar på samma rekordlåga nivå som nu när riksbanken pumpar in pengar i bankerna.
En annan förutsättning är att inga reparationer behöver göras i kvarteret. Ännu en glädjekalkyl till samlingarna.

Anonym sa...

Ursäkta att jag lånar tråden lite men..

Jag är inte medlem i nån förening öht men jag bor också i linjalen och därför undrar jag om det bara är 'medlemmar' som ska delta i dessa möten med röstningar osv? Jag har hittils struntat i alla dessa möten med flit enbart i tron att det endast gäller medlemmar

Jag har förresten aldrig blivit tillfrågad om medlemskap i någon förening i något 'läger', så jag undrar hur jag ska göra?

Unknown sa...

Hej!

Vill du köpa din lägenhet så söker du medlemskap i Brf Linjalen, se deras hemsida www.brflinjalen.net.

Vill du inte köpa så räknas du automatiskt som en nejröst om du inte är med i bostadsrättsföreningen.

Vill du engagera dig mot ombildningen, skicka ett mail till raddalinjalen@gmail.com.

Fundera ut hur just du vill göra, det är ett viktigt val.

Lycka till med vad du än kommer fram till!

Vänliga hälsningar
Annelie Morey / Rädda Linjalen

Anonym sa...

Det framgår ingenstans på deras hemsida om medlemskap. Nej det finns ingen information där överhuvudtaget om någonting alls förutom kontakt information för styrelsen samt portombud.

Direkt jättedåligt om ni ursäktar..

Anonym sa...

Ett köpargument man ofta får höra är att som bostadsrättsägare lär man känna sina grannar. Genom Rädda Linjalen har jag redan fått många nya vänner, både i min egen port och i flera andra. Vårt engagemang förenar oss men vi har upptäckt att vi även har andra gemensamma intressen. Att bo kvar här som hyresgäst kommer att bli ännu bättre!

Anonym sa...

Hej Anonym (som undrar om medlemskap)

Styrelsen i Brf Linjalen är väl tyvärr inte precis känd för sin vilja till kontakt. Och för att vara med på deras möten måste man vara medlem. Det jag gillar med Rädda Linjalen är att vi är ett öppet nätverk. Vår ståndpunkt är klar men hit är alla välkomna för att ställa frågor och diskutera. Söker du information är det ofta här du hittar den.

Anonym sa...

Jag tror inte mina ögon! Johan Söderberg uppmanar sina grannar att flytta från sina lägenheter. Det är ju helt sjukt hur långt han går för att han ska kunna bo kvar i Stockholms hem.

Johan, jag tycker att du ska flytta från Stockholm, så att jag slipper se dig.

Det är alltså Johan Söderberg som står för det militanta i "aktionsgruppen"?

Anonym sa...

Svar till Anonym:
Johan Söderberg uppmanar inte alls någon att flytta ifrån sina lägenheter i Linjalen. Det han säger är ju att OM man absolut vill köpa en lägenhet så finns det väldigt gott om objekt att välja på. Liksom...

Anonym sa...

Nä nu jäklar du ANONYM vad menar du med att kalla Johan Söderberg "millitant" Det du påstår är ljug och förb.... lögn.

Jag tycker att du inte hör hemma i Linjalen kom med lite fakta istället. Om du känner Johan tycker jag att du ska prata med honom själv inte kasta skit här.

Anonym sa...

Ja, vad säga apropå grannsämja.
Det finns onekligen något väldigt religiöst över ombildningsprojektet just nu.
Själv föredrar jag att analysera fakta. Då känns det bäst att fortsätta att hyra för tillfället. Det handlar både om personlig ekonomi och om förtroende just nu. I alla fall för min del.

Unknown sa...

Det finns ingenting militant i nätverket Rädda Linjalen.
Vi är en hop grannar som tycker olika om det mesta förutom att vi tyvker de här ombildningsplanerna är en riktigt dålig idé.

Än en gång visar de som tycker annorlunda att de inte tål några andra resonemang än sina egna.

Hade du läst Johan Söderbergs inlägg ordentligt så hade du förstått att han inte alls är emot ombildningar i sig, men att just den här ombildningen är idiotisk och ett ekonomiskt självmord.

Han har inte sagt till någon att de ska flytta härifrån, däremot har han uppmanat dem som vill köpa en lägenhet att köpa andra objekt, som redan finns på marknaden, med tanke på att det är en mycket ekonomiskt tryggare affär än en ombildning av Linjalen.

Är det så svårt att förstå?

Anonym sa...

Hej, du som inte är med i någon förening ännu!

Det går bra att vara med i båda föreningarna utan att ha fattat ditt beslut ännu. Jag är med i både brf och hyresgästföreningen.
Jag tycker det är bästa sättet att få (full?) information. Och för att ha en möjlighet att påverka när det ska ändras stadgar och liknande.

Mvh Henrik