måndag 9 mars 2009

Hyresrätten - rätt och säkert bosätt


Rädda Linjalen startar upp veckan med två läsvärda inlägg. INGER I BJÖRKHAGEN har analyserat boendekostnader, och Mia har skickat oss ett brev som vi gärna vill ge er del av:

"Hyresrätt – rätt och säkert bosätt

Arvid och Lydia leker med sina kamrater på gården. Barnen älskar vattenpölarna som bildats efter de senaste dagarnas varma väder. De är helt ointresserade av den verksamhet som pågår i området men som har mycket stor betydelse för deras framtida boende.

Brf:s portombud har nyss ringt på dörren och försökt att samla fullmakt för att rösta ja till köp av lägenhet. Ombudet såg mest uppgivet ut när jag tackade nej. Enligt uppgifter från andra boende som även haft besök av ombuden har deras entusiasm svalnat. Möjligen har motivationen att förklara fördelen med köp och möjligheten att göra ett klipp blivit mycket besvärligt när deras ordförande åter förklarar för media att han tycker det är för dyrt.

Portombudet påstod även att Hyresgästföreningen arbetar för marknadshyror. Påståendet är grundlöst OM MAN LÄSER ARTIKLAR och inte bara rubriker. Den utjämning som har gjorts i årets avtal mellan hyror i innerstaden och hyror i förorter är ca 4 tiondels procent ca 25kr/månaden för min trerummare i linjalen. Om det är rätt eller fel kan vi ha olika uppfattningar om men jag har svårt att dela ombudets åsikt om katastrof.


Jämförbart är en ränteändring av en tiotusendels procent om jag köpt lägenheten.
Den storleken på ränteändringar sker ofta varje minut. Marknadshyror är därmed inte den stora risken - det är marknadsräntor, men det ville portombudet inte prata om.


Jag är god vän med Arvid och Lydias föräldrar. De har bra inkomster och skulle kunna köpa lägenheten, men de har valt att bo i hyresrätt.
De vill inte inteckna sina framtida inkomster i lån med den osäkerhet det innebär. Den osäkerhet de känner mest i dagsläget är risken för arbetslöshet och därmed kraftigt försämrad inkomst. En annan risk är att räntorna stiger och gör boendet mycket dyrt.

Stadshuspolitikernas uppgift tycks vara att slå sönder allmännyttan i Stockholm och bana väg för en fri hyressättning med samma regler som gäller för kommersiella lokaler. Det måste därför vara ett stort nederlag för Stadshuset när fastighetskrisen gör att allmännyttan har sålt dyrt enligt sina direktiv men köper av konkursfärdiga byggbolag nya hus avsedda som bostadsrätt och införlivar dessa som hyresrätter i allmännyttan.

Jag ska nu göra ett litet paket av Rädda Linjalens trevliga tidning tillsammans med Brf:s kalkyl. Det ska Arvid och Lydia få när de har blivit stora och kommer och besöker mig i min hyresrätt i Linjalen."

Mia

10 kommentarer:

Anonym sa...

Igår träffade jag en granne som fått reda på att hon var medlem i bostadsrättsföreningen. Hon visste inte om det och har inte fyllt i någon ansökan om medlemsskap. Hur har medlemmarna i brf egentligen rekryterats?
Jag är så trött på brfs smusslande med medlemsskap, fullmakter, information med mera.
Kan det inte bli köpstämma snart så brf förstår att det inte kommer att bli någon ombildning. Jag längtar efter att få sova gott igen.

Unknown sa...

Hallåhallå, det där låter mer än skumrask! Är det så det går till så ska man absolut polisanmäla dom.

Anonym sa...

En tanke som slagit mig, om jag exempelvis är i behov av socialbidrag och min lägenhet ombildas till bostadsskräck, vad händer då? Tvingas jag sälja och flytta eller vad?

Anonym sa...

Ja om man har socialbidrag så får man inte ha någon förmögenhet och dit räknas ju värdet på bostadsrätten... så då är det bara att sälja "om det går"

Anonym sa...

I min trappuppgång känns det som man sitter på en tickande bomb folk man annars pratar med håller sej gärna undan vill inte avslöja vilken sida man står på, det är helt sjukt.

Olof sa...

Så här långt har vi från Rädda Linjalen kommit i kontakt med 15 st hyresgäster som inte känt till att de varit medlemmar i BRF.
Det är nu helt uppenbart att rekryteringen till BRF skett på felaktigt sätt.
Det har kostat oss tre års uteblivet underhåll från Stockholmshem och stor vånda hos de boende på Linjalen.

Helt klart är att det idag ,tre veckor före köpstämman, inte finns några 67% som vill ha en ombildning.Ända orosmolnet i dagsläget är de generalfullmakter som portombuden ska samla in.Det kommer att bli svårt att kontrollera att allt går rätt till här.

Anonym sa...

Den som lever på socialbidrag kommer sannolikt inte kunna köpa sin lägenhet eftersom man då inte kan låna de pengar som behövs. Givetvis gör detta inte att man hamnar på gatan, utan då bor man istället kvar som hyresgäst.

Och det är inte helt klart att det inte finns 67 procent som vill ombilda. På detta forum är ju av naturliga skäl nästan alla emot en ombildning, men för den som söker information från andra källor än just här känns det som ett fullständigt självklart val att rösta för en ombildning!

Anonym sa...

Anonym 12.10

Vad bra. Om jag i dagsläget har jobb och inkomst som sig bör och min bostad ombildas till en bostadsrätt och sedan i framtiden råkar i ekonomiskt trångmål och måste få socialbidragshjälp, så ombildas alltså min bostadsrätt till en hyresrätt igen. per automatik, jag visste inte om det. Tack för upplysningen.
Vem vill hamna på gatan menar jag?

Rädda Linjalen sa...

Nej, nu räcker det.
Vill vill ha en öppen och saklig debatt, men det finns en gräns för vad vi måste betrakta som spam.

Vi har nu plockat bort 3 inlägg, skrivna med några minuters mellanrum. Signerade med olika namn, men från samma ip-adress.

En del av inläggen finns även att läsa som kommentarer till andra bloggar.

Det är en enkel match att ta reda på vem som skriver dessa inlägg, men vi ser hellre att vederbörande tar chansen att skärpa till sig själv.

Vi vill betona att det inte handlar om åsikter. Vi vill bara att debatten skall vara rak, saklig och ärlig. Evighetslånga inlägg med upprepningar av glädjekalkyler hör inte hemma här. Sakliga argument är en annan sak.

Vi har bara plockat bort ett inlägg tidigare. Då skreks det om censur. Rädda Linjalen hänvisar liknande klagomål till ett öppet forum på Brf Linjalens hemsida, om något sådant nu finns.

Anonym sa...

Jag förstår. Det är lätt att tonen blir hård och kantig, mycket känslor. Tråkigt om forumet/gästboken missbrukas.
Jag kan bara tala för mig själv.
Själv bor jag inte i området, utan långt ut i Tyresös cementinferno och har ingen som helst koppling till hyresgästföreningen/linjalen eller något annat liknande mer än att jag känner till några som bor där, vars åsikter jag sympatiserar med.

Däremot är jag motståndare till ombildningar som fenomen. Det är generellt från min sida. Själv har jag varit hemlös under några år i början av nittiotalet efter många långa år kantade av missbruk och utanförskap.
Jag har varit i alla dessa hyresrättsköer både här och där och vet hur snål bostadspolitiken är idag och hur viktig allmännyttan är för mig personligen och för samhället generellt. Det är av rent ideologiska skäl jag är mot ombildningar i stort och tycker det hör till en politik som är elitistisk och profithungrande. Jag söker inte provokation, utan försöker sätta mig in i hur människor tänker som förespråkar att förändra ett ingånget avtal på bekostnad av många inte fullt så ekonomiskt kapabla månniskor i landet. Jargongen "gärna allmännytta, men inte här" rimmar illa för mig.

Själv skriver jag från ett och samma namn, men från tre olika ip-adresser.
1. Hemma
2. På jobbet
3. Från mobilen :)

Hilsen Tim