söndag 9 november 2008

Frågor och svar...



Tittar man på
Bostadsrättsföreningen Linjalens hemsida kan man hitta tre frågor högst upp. Eftersom vi är betydligt mer lagda åt research ska vi ge både föreningen och er läsare svar på frågorna:

1. "Vad händer om vi inte köper och istället Stockholmshem säljer ut våra bostäder till någon annan intressant? Kommer hyran att gå upp då? Har Du funderat på det?" (vi utgår ifrån att de menar "intressent" - Rädda Linjalens anmärkning).

Ja, naturligtvis har vi det. Vi tog således kontakt med Stockholmshem, vars ordförande bestämt betonade att det inte finns några sådana planer. Vi kommer med andra ord att ha Stockholmshem kvar som värd om det blir nej till ombildning.

Vi utgår även ifrån att Brf Linjalen knappast kommer att låta bli att höja hyran för kvarvarande hyresgäster om ombildningen, mot all rimlig förmodan, skulle bli av. Vill Bfr Linjalen garantera att man inte kommer höja några hyror är man naturligtvis välkommen att göra det.

2. "Hur kan Du som har svårt att få lön kunna köpa Din bostad? Kontakta gärna oss så kanske vi kan vägleda Dig."

Vi antar att de menar "lån". Det vet vi ingenting om tills folk har pratat med banken. Frågan är snarare hur lånen ser ut och om man klarar att betala eventuella lån.

Vad som händer om man skulle få svårt att få "lön" är däremot en mycket intressantare fråga i dessa tider. Skulle detta hända så hoppas vi att föreningen har förmåga att både vägleda och ställa upp med praktisk hjälp på flera sätt.


3. "Visste Du att regeringen nu har beslutat om att ej låta sälja ut fler fastigheter inom allmännyttan. Vi har nu ett unikt tillfälle att köpa vår bostad."

Precis som på förra frågan så borde Brf Linjalen vara medvetna om att man faktiskt INTE "köper sin bostad". Man köper en del av föreningen, samt behåller den besittningsrätt till sin bostad man redan nu har som hyresgäst.


Men naturligtvis vet vi om regeringens beslut att stoppa utförsäljningen av allmännyttan i innerstaden. Vi i Rädda Linjalen välkomnar beslutet och hoppas att bli lämnade ifred efter att ännu ett ombildningsförsök, förhoppningsvis det sista, är över.
Vi är många som känner likadant, som medvetet valt att bo i hyresrätt och som tröttnat på att leva i osäkerhet. Må vi nu äntligen få bo kvar i den boendeform vi valt, och må vi slippa leva under det hot om "valfrihet" som svävat över oss alldeles för länge redan nu!

Att andra kanske vill bo i bostadsrätt har vi ingenting emot. Sätt igång - alla tidningar är proppfulla av annonser på osålda objekt, och priserna är lägre än på länge.

Johan Johansson / Rädda Linjalen

2 kommentarer:

Anonym sa...

Förvaltar bostadsrättsföreningen fastigheter lika bra som dom skriver så ser framtiden onekligen dyster ut.

Anonym sa...

Herregud.

Att Brf inte förstår att det är en gigantisk brakförlust att köpa fastigheten.
Enda anledningen till att jag skulle köpa nu - oberoende av vilka kalkyler de där slicka advokaterna kommer med - är om priset från Stockholmshem skulle sänkas rejält. Och då menar jag med minst hälften.

Fast jag tycker inte de ska sänka priset - för jag vill bo i allmännyttig bostadsrätt så länge jag lever.

Jag vill inte ha några lån.
Jag vill klara mig själv.
Jag vill vara ifred från folk som ringer på min dörr.