onsdag 26 augusti 2009

Vardag i Linjalen - påtryckningar, order och tvivelaktiga konsulter


I morgon är det köpstämma, och redan nu på morgonen har flera oroliga människor hört av sig av olika anledningar. Många är rädda och upprörda över hur Brf Linjalen jagar fullmakter, på ett bokstavligt talat fysiskt sätt, på gården och i portarna.

Nu har det spårat ur ytterligare. Igår tvingades vi ge en hyresgäst personlig eskort hem, då en Brf-representant stod och väntade på denne i porten. När Rädda Linjalen gick med försvann visserligen människan från Brf, men återkom senare och ringde på hyresgästens dörr så fort vi gått därifrån.

Vi tycker uppriktigt sagt att det är förjävligt att sådant här pågår. Vill Brf Linjalen inte att hyresgästerna ska få göra ett fritt val och bestämma själva kan man vara ärliga nog att säga det. Vi uppmanar Brf Linjalen att bete sig anständigt och respektera sina grannar.

En annan person som hört av sig har fick i förra veckan ett personligt brev, som tydligen delats ut till utvalda hyresgäster. Brevet är sammanhäftat med en fullmakt och lyder i sin helhet:

"Sista chansen om du vill att bostadsrättsföreningen skall få rätt att köpa fastigheten!
Skriv på fullmakten och lägg den i min brevlåda idag söndag!
Anders Werkö Åsögatan 73, 2tr"


Brf Linjalen tycker sig tydligen ha rätt att ge utvalda hyresgäster order om att lämna in fullmakter fyra dagar före köpstämman. Vi vill gärna ha ett uttalande från Anders Werkö och Brfs ordförande Eva Fee om detta tilltag.

Det tar tyvärr inte stopp där. I dagens DN finns en artikel om Brf:s ombildningskonsulter Landahl Öhmans bravader:

"Rösta ja till en ombildning och bo hyresfritt i tre månader, lovade bostadsrättsföreningen i Traneberg. Ett klassiskt exempel på röstköp, anser Stockholmshems vd som inte vill låta föreningen köpa fastigheten.

Vid den extra köpstämman i mitten av juni blev de två ombildningskonsulterna, från firman Landahl Öhman, invalda som medlemmar i föreningen. ”Uppseendeväckande”, skriver Ingela Lindh, och anser att deras röster är ogiltiga."
LÄS HELA ARTIKELN HÄR

I morgon skall Landahl Öhman hålla i köpstämman på Linjalen. Om de blivit invalda i Brf vet vi inte, då föreningen aldrig har några öppna möten. Vi har, precis som vid förra köpstämman, via Hyresgästföreningens jurister bl.a. begärt att det åtminstone skall vara legitimationskrav på stämman. Sist så struntade ombildningskonsulten blankt i vår begäran, och ännu har inte Hyresgästföreningens jurister hört någonting från Landahl Öhman om våra aktuella krav.

Rädda Linjalen anser det tragiskt att det får gå till på det här sättet vid ombildningar, och det visar tydligt att VÅRAN FOLDER OM FUSK VID OMBILDNINGAR var nödvändig att göra. Att regelverket runt ombildningar är under all kritik har vi sett så många exempel på att man måste vara blind för att inte inse att något behöver göras åt det genast! Att vi hyresgäster lever rättslöst under omvandlingsprocesser är vi som bor i kvarteret Linjalen alltför väl medvetna om.

Att det skulle urarta på ett sådant här sätt på Linjalen grannar emellan kunde nog ingen drömma om när det här spektaklet sattes igång. Nu är det bara en dag kvar, och vi kan vänta oss desperata tag från Brf.

Rädda Linjalen uppmanar därför våra grannar att inte öppna dörren och se upp när ni rör er på gården och i garaget idag och i morgon. Behöver någon stöd, sällskap eller hjälp med att ta tillbaka en redan skriven fullmakt så har Rädda Linjalen öppet hus i kvartersloklalen mellan kl 17-20.

Alla är välkomna att ringa till våra kontaktpersoner. Telefonnummer till oss finns på Rädda Linjalens senaste utskick.

Johan Johansson / Rädda Linjalen

37 kommentarer:

Anonym sa...

Brf följer o tjatar på varenda mänska som går över gården. Mina barns vänner har fått frågan om de bestämt sig!
En väninna som var här blev förföljd o tjatad på..
Många grannar har vittnat om detta.

Hur var det nu...det ska ju inte behövas någon legitimationskontroll vid bomötet...för vi känner ju våra grannar o vet vilka som bor här...?????

Anonym sa...

Oavsett utgång vill jag inte bo ihop med dessa människor från Brf - vad gör man för att slippa ? Jag vill ju bo kvar i en hyresrätt i Linjalen - Önskar att alla röstar NEJ NEJ NEJ

Ragnvi sa...

De verkar desperata. Tur att man cyklar och slipper bli utsatt för dylika påhopp. Men om man ändå måste gå över gården någon gång skulle man kanske man tillämpa gammal militär taktik som att maskera sig som grön buske när man måste gå över gården. Hur många buskar skulle vi bli, måntro?

Anonym sa...

skrev 10.18...menade KÖPSTÄMMAN, naturligtvis!
råkade skriva bomötet..sådär blir det när man är förbannad!

Anonym sa...

Är inte detta att gå till ytterligheter..... det verkar ju nästintill kriminellt!!!!!!
HUR KAN MAN SE SINA GRANNAR I ÖGONEN EFTER DETTA.......

Renee sa...

LandahlÖhman är inblandade i en skandalombildning i Traneberg
Se DN sid 16 Stockholm

Anna sa...

vad hände med "bättre grannsämja och bättre boendemiljö"? Det borde väl brf redan ha visat vilja på om de menade allvar och detta jagande efter fullmakter in i det sista, det är så ahh jag blir så arg. För nu är jag mer än övertygad att vår framflytt av stämman i skarpnäck fr 10 -24 aug berodde på att de behövde mer tid för att jaga fullmakter.
Efter allt jag läst och hört så hoppas jag verkligen på er imorgon!!
Vi är nog många som skulle behöva extra sem i höst...sommarn vart ju inte vad den borde varit...

Anonym sa...

Nu är det dags att alla mailar till Sten Nordin i Stadshuset.
Reglerna måste ändras för ombildning - detta är EJ DEMOKRATI ! Låt politikerna verkligen veta vad de ställt till med för folket i Stockholm.

Olof sa...

Jag frågade igår represenater från styrelsen om det gått ut personliga brev till hyresgäster med den typen av uppmaningar som beskrivs i inlägget.

Detta förnekades bestämt av både Eva Fee och Mikael Holst från Brf-styrelsen. Man ska vara försiktig med anklaga folk för att ljuga men antingen har styrelsen känt till det eller så har Anders Werkö gått bakom ryggen på dom.

Enligt uppgift på telefon så har flera hyresgäster fått samma typ av brev. Alla som hört av sig är pensionärer, de flesta 80+.

Om styrelsen menar allvar och tar avstånd från detta så bör man omedelbart gå ut till boende och berätta det. Ev. fullmakter som kommit in bör dras in.

Tänk er själva att ni tvekar och får ett brev som säger att en fullmakt måste lämnas in senare samma dag annars har man förlorat sin "chans" att rösta JA på köpstämman. Detta 4 dagar innan stämman ska hållas.

Det var jag som fick eskortera en hyresgäst till sitt hem igår. Inget hände, men några minuter efter det att jag lämnat henne ringde en aktiv medlem i Brf på hennes dörr och undrade vad hon pratat med Olof om. Hon fick då en av våra blå lappar att sätta på sin dörr och vi hoppas att Brf i fortsättningen har anständighet nog att lämna henne ifred.

Jag väljer att inte publicera namnet på den aggresive Brf-aktivisten. Men det är inte första gången det kommer in klagomål mot honom.

Ett annat känt ansikte i Brf har återigen spridt rykten om att de som inte röstar JA på köpstämman kommer att få problem som hyresgäster när Brf tar över. Samma person uppträdde hotfullt på köpstämman i april -" Jag ser hur du röstar" ,sade hon till medlemmar på stämman.

Det är oerhört viktigt att alla som utsätts för hot eller trakasserier av Brf hör av sig till oss. Vi är många aktiva i Rädda Linjalen och det finns i princip möjlighet att nå oss dygnet runt. Ingen hyresgäst på Linjalen ska behöva tolera den här typen av behandling.

Sen vill jag återigen påpeka. De allra flesta Brf-medlemmar är hederliga mäniskor som säkert vänder sig mot den här typen av påtryckningar. Problemet är
styrelsen,
portombuden och deras "svans". I den här gruppen finns individer som tydligen inte skyr några som helst medel.

Hur de kommer att agera som framtida hyresvärdar har vi redan fått en vink om när de anmälde att Johan och Annelie målat väggarna på sin balkong (det är många som gjort). Jag ryser vid blotta tanken på att ge den här gruppen makten över vår framtid på Linjalen.

Sen så känner jag mig rätt lugn vad gäller resultatet av köpstämman på torsdag. Jag träffar dagligen på grannar som röstade JA på första köpstämman som nu tänker stanna hemma. Orsaken är främst bristande förtroende för styrelsen.

Aldrig BR sa...

Hela styrelsen uppför sig som ouppfostrade barnungar som tror att det räcker med tjat för att få som man vill. Är det någon som överhuvudtaget tror att de är vuxna uppgiften att vara fastighetsförvaltare och hyresvärd åt fem hus med långt över 1000 boende?!

Clabbe sa...

Dom som e som kåtast på ombildning skulle ni nog bli av med ganska snart, d e lukten av pengar som gör dom galna.

Anonym sa...

Svar till Aldrig BR- jag förstår inte heller hur man kan låna upp miljoner och sedan lämna över till denna styrelse som sedan skall ha ansvaret för 455 lägenheter med gårdspark. Då kan jag lika kasta allt i sjön direkt.....

Boende 56:an sa...

DN Artikel 25/8

Kan det vara sant att våra konsulter har skrivit sig som medlemmar i brf i Traneberg?
Är det sant bör konsulter bytas omgående. Får jag inte svar före eller på stämman i morgon blir min röst NEJ.

Till båda bloggar

Anonym sa...

Ur Brottsbalken 1962:700 (https://lagen.nu/)

3 § Den som smädar annan genom kränkande tillmäle eller beskyllning eller genom annat skymfligt beteende mot honom, dömes, om gärningen ej är belagd med straff enligt 1 eller 2 §, för förolämpning till böter.

Är brottet grovt, dömes till böter eller fängelse i högst sex månader.

Anonym sa...

Svar till "boende i 56:an"

Detta är ju skrivet i DN i dag så varför skulle dom ljuga, kolla på länken och bedöm själv.

http://www9.dn.se/sthlm/bostadsrattsforening-anklagas-for-rostkop-1.938285

Johan Johansson / Rädda Linjalen sa...

En stor eloge till Ingela Lindh, VD på Stockholmshem, som har civilkurage nog att sätta ner klacken för det uppenbara fusk som artikeln i DN berättar om.

Otaliga är exemplen på när allmännyttiga bolag blundar för vilket fusk som helst.

Det gläder mig att allmännyttan börjar få upp ögonen för vilken enorm korruption som råder i Stockholms ombildnings-sfär sedan 2007. Det finns mycket kvar att göra, men det här var ju i alla fall en bra början.

Jag tycker att det är hög tid både för topparna i allmännyttan och stadshuset att noga granska vårt förslag till lagändring för att stävja fusk vid ombildningar. Alla borde väl vara intresserade av att ombildningar går lagligt och demokratiskt till?

Ombildningscirkusen har spårat ur totalt, och det är dags att stävja fuskandet innan det blir mer pinsamt än det redan är.

Anonym sa...

Jag tar gärna ett straff om det anses som om jag skulle ha skrivit något osant. Övriga bloggar känns då inte som någon osanning.

Rädda Linjalen sa...

Anonym 14.56:
Det finns absolut ingenting vi skriver i vår blogg som inte är sanning och kan dokumenteras, om det nu var oss du tänkte på.

Vi står för och kan bevisa vartenda ord till 100%.

Aldrig BR sa...

Ska vi nu citera lagtexter kan vi ju passa på att ta med dessa ur Brottsbalken, 9 kap om Bedrägeri och annan oredlighet.

1 § Den som medelst vilseledande förmår någon till handling eller underlåtenhet, som innebär vinning för gärningsmannen och skada för den vilseledde eller någon i vars ställe denne är, dömes för bedrägeri till fängelse i högst två år. För bedrägeri döms också den som genom att lämna oriktig eller ofullständig uppgift, genom att ändra i program eller upptagning eller på annat sätt olovligen påverkar resultatet av en automatisk informationsbehandling eller någon annan liknande automatisk process, så att det innebär vinning för gärningsmannen och skada för någon annan. Lag (1986:123).

4 § Den som medelst olaga tvång förmår någon till handling eller underlåtenhet, som innebär vinning för gärningsmannen och skada för den tvungne eller någon i vars ställe denne är, dömes, om ej brottet är att anse såsom rån eller grovt rån, för utpressning till fängelse i högst två år eller, om brottet är ringa, till böter. Är brottet grovt, dömes till fängelse, lägst sex månader och högst sex år.

Om styrelsen för BRF Linjalen skulle kunna dömas för vilseledande (t ex missvisande information) eller tvång (t ex fullmakter) är givetvis en bevisfråga. Men för ombildningar krävs det definitivt en lagändring!

whippo sa...

Hoppas det blir legitimationskoll till stämman hos er. Det var det inte hos oss I Flygaren och vem som helst kunde egentligen rösta.

Följer med spänning hur det går för er och hoppas vi kan korka upp en Cava och fira lite för er skull.

Anonym sa...

Nu har jag bestämt mig. Jag går inte på stämman och jag har inte lämnat fullmakt dvs jag röstar NEJ. Skälet är att repr för styrelsen försökte övertyga mig om att hyran kommer att vara lägre om jag har brf som värd än om jag har S-hem. Detta löfte omfattar även en kommande styrelse. Detta innebär att styrelsen gör åtagande som för all framtid försämrar föreningens (och medlemmarnas) ekonomi (eller-vilket är det troliga-har vilselett mig och fler med mig).
Men tack för kaffet och kakan.

Anonym sa...

Kommentarscitat från brf bloggen
'Rösta JA - och var med och besluta själv!'

Ungefär som brf styrelsen verkar resonera. 'Ditt fria val är att du gör som vi säger'
Jag håller med den som jämförde det här med Nordkorea.

Anonym sa...

Till: den 26 augusti 2009 11:25 som hade följande kommmentar:
"...HUR KAN MAN SE SINA GRANNAR I ÖGONEN EFTER DETTA......."
What!!!

Jag har full respekt för de som röstar nej men jag 'kräks' över flertalet av kommentarerna i denna blogg.

Jag tror inte ni vill se mig i ögonen oavsett hur det går i morrn kan jag försäkra er om

//Patrik

Johan Johansson / Rädda Linjalen sa...

Patrik:
Jag förstår hur du menar, men hade du upplevt det jag och många andra har fått uppleva det senaste året vore det kanske en annan vinkel att betrakta det ifrån. Många här har sett och hört mycket.

Alla lögner, alla fulspel och svek från styrelsen, alla rädda människor i kvarteret och alla brutna löften - ja, då hade du nog haft bättre förståelse för att det finns många som reagerar på det här sättet.

Igår var jag och pratade för hyresgästerna i en annan ombildning. När jag talade om vad som händer just nu på Linjalen trodde inte folk på mig. De kunde inte fatta att det som händer just nu i Linjalen faktiskt är på riktigt.

Ingen kunde föreställa sig hur grannar kunde bli så galna att de uppförde sig så mot varandra.

Jag förstod dom. Jag hade inte heller trott på vad som just nu händer i Linjalen om någon hade berättat det för mig för ett år sedan. Men så är det tyvärr - pengar gör folk galna. Det är en av anledningarna till att jag helst inte vill låna, äga eller ha särskilt mycket med pengar att göra.

Pengar är ett ondskans påfund som får människor att uppföra sig på ett sätt man inte trodde var möjligt. Detta faktum har jag kunnat konstatera alltför många gånger i vårat kvarter.

Vi har den senaste tiden, bokstavligt talat, varit gisslan till en helt sluten "förening" som kört sitt race, inte lyssnat på någon och haft en fruktansvärt arrogant attityd mot sina medlemmar och övriga hyresgäster i Linjalen. Kort sagt, en sekteristisk psykos präglat av tunnelseende.

Det är mina ord och dom står jag för.

I morgon är det klart. Då hoppas jag att de som nu till varje pris vill bo i bostadsrätt också skaffar sig en så att alla blir lyckliga på sitt sätt. Lärdomen är att man kanske bör tänka på andra människor innan man börjar implementera sin egen världsordning på någon annan.

Anonym sa...

Ännu en orsak till kvar på legitimationskontroll

Anonym sa...

Tack Johan - oavsett hur det går . ni har varit fantastiska i ert arbete -TACK

Pär sa...

Har brf slut på klistermärken?

anonym i port 82 sa...

Jag kan gärna erkänna att jag alltid har varit en vacklare. Men efter att ha läst dagens lappar i brevlådan om ebberöds bank blev det dags att tänka till. Min slutsats efter att ha räknat på några av exemplen är att dom verkar stämma betydligt bättre än kalkylen.
Nu känns det inte som något val längre. Det här upplägget verkar helt ohållbart. Jag tycker att ni skickat ut alldeles för många lappar men den senaste var väldigt intressant läsning. Tack för den.ö Jag tänker defenitivt stanna hemma i morgon.

Anonym sa...

Jag spyr också på det här och jag tänker inte vara diplomatisk. Alldeles för många gånger har jag råkat ut för tokstollar som snackar om sina djävla fullmakter. Mina kompisar har blivit utsatta för dom och min morsa också. Skulle gänget på gården få ta över kvarteret är det jag som flyttar men jag hoppas det blir tvärtom. Förlorar bostadsrättsföreningen i morgon vilket jag tror som dom har upprt sig har jag en önskan. Köp er bostadsrätter och flyttkartonger. Stoppa sedan ner alla era överblivna djävla fullmakter och lämna oss ifred!

Anonym sa...

Faktum är att jag med familj kommer att flytta om det inte blir ombildat vilket är synd för området är fantastikt men jag har tröttnat sen länge på det minimala underhållet i själva lägenheten. Köket är ju under all kritik, tapeterna och golvet är ett skämt. Jag vill så gärna börja förbättra det mesta i lägenheten

Skönt ändå att det är över ikväll för då vet åtminstone vi hur vi går vidare. Antingen bo kvar eller flytta...morsning korsning

//Patrik

Maria sa...

Jag har bara en önskan och det är att när jag vaknar imorgon tillhör kvarteret Stockholmshem och gården tillhör oss alla.

Anonym sa...

Svar till Patrik:

Du säger att du "kräks" över att läsa i denna blogg.
Då är min undran: Varför läser du den då, det kanske inte är över bloggen du mår illa kan det vara så att du har fått en förtidig "vinter kräksjuka".
:-)

Annelie sa...

Patrik:
Det bortförhandlade underhållet (VLU) kan man säga en del om, bl a att det gör att i alla fall vi har ca 500:- mindre i hyra i månaden.
Det blir 6000:- om året. Det blir en hel del tapeter och golv om man räknar efter.
Och då har man inga lån, en fräsch lägenhet och billig hyra.

Anonym sa...

Jag förstår om man vill bilda bostadsrätter men jag förstår inte att man godtar vilka ekonomiska kalkyler som helst. Vill man fortsätta att bo i Linjalen är dessa kalkyler rena vansinnet men för de som snabbt skall dra vidare kanske det är ok om nu någon vill köpa lägenhet i detta område !

Anonym sa...

Till anonym 27 augusti 2009 09:30

Jag läser båda bloggarna för att det berör mig helt enkelt. Det handlar om ju om mitt/vårt framtida boende och det är intressant att läsa vissa inlägg men merparten är ju under all kritik

Till Annelie

låt vara för just tapeterna. Men att lägga nytt golv och framförallt att renovera kök ( här snackar vi runt 100 000 ). Sen vill jag bli av med alla sprukna eländiga plastlister. Det blir nog mer än dessa 6000. Listan blir lång om jag fortsätter.

Sist till den 27 augusti 2009 10:38
Det är ju här vi definitivt skiljer oss åt, ingen tvekan. Jag är 100 % övertygad om att vi gör en bra affär om vi köper. Visst kommer vi att få en högre kostnad under de kommande åren men det kommer vi ju oxå få med stockholmmodellen. Om det kan vi bara spekulera. Men för min egen del vill jag äga mitt boende. Som sagt så kommer vi att flytta om det inte blir ombildat och det är ok för mig. Dock vill vi ju bo kvar men "What the hell"

Till Johan:

Det är ingen nyhet direkt för oss alla! att du är emot kapitalismen med tanke på din bakgrund. Inget fel i det. Vi är olika.

Kommentaten "Pengar är ett ondskans påfund" är ju komisk men jag tror inte de flesta röstar nej pga att pengar är ondskans påfund.

Snart gäller det...

//Patrik

Unknown sa...

Patrik, man kan ju också utnytta VLU och beställa nya luckor etc via Stockholmshem om man nu vill lägga en peng varje månad på det. Men det antar jag att du kollat upp. Det är ganska dyrt i längden tycker jag.

I övrigt skulle jag förstå om du vill flytta för att komma närmare Söderstadion...
Annars tycker jag ni ska bo kvar, om ni inte absolut vill köpa en bostadsrätt.


Heja Bajen!

Maria sa...

Allt underhåll kostar pengar. Antingen äger man sin bostad och ordnar samt betalar allt underhåll själv. Eller så hyr man sin bostad och betalar en högre hyra för att hyresvärden ordnar allt underhåll. Eller så bor man med VLU med lägre hyra och kan antingen välja att betala hyresvärden för underhåll eller köpa eget underhåll. Visst jag håller med om att VLU kan diskuteras. Men vi har ju möjlighet att förhandla med Stockholmshem.