måndag 9 februari 2009

Möte på Grindsgatan

Jag mötte min gamla vän H häromdagen. Han kom in på krogen Lilla Harem på Grindsgatan när jag satt och åt. För två år sedan var H nyutexaminerad fastighetsmäklare. Han hade köpt ny kostym och såg en framtid i himmelsblått. Den här dagen såg han betydligt tröttare ut, och det hade hänt någonting med hans hållning.

H slog sig ner vid mitt bord och sa någonting om taskig timing. Om att han var glad att han åtminstone hade fast anställning än så länge, men att framtiden såg väldigt oviss ut. Av en händelse hade jag med mig Landahl Öhmans senaste kalkyl för Linjalen. Jag lät H titta igenom den och frågade vad han tyckte.


-Det är så här man försöker göra allt oftare nu när botten har gått ur marknaden, sa han. -Jag skulle ha väldigt svårt att själv försöka argumentera för ombildningen av Linjalen. Det finns inga ekonomiskt hållbara argument att ombilda sådana här kvarter längre. Jag tycker uppriktigt synd om dom som tänkt sig att köpa för att bo kvar, för det kommer att bli dyrt – det är ett som är säkert. Ombildningskonsulterna verkar se sig tvungna att försöka lura folk in i ett köp – för några vettiga argument finns inte i det här fallet. Det ekonomiska upplägget liknar det i Ringen, och dom lägenheterna vill helst ingen mäklare ta i med tång just nu. Det ger dåligt rykte åt en fastighetsmäklare att ens ha med en lägenhet från Ringen i sitt utbud.


-Vad skulle du säga om du fick i uppgift att försöka sälja, låt säga, ett sjuttiotal lägenheter i Linjalen om några månader, frågade jag

.

H bara suckade och såg bedrövad ut.

-Behöver jag svara dig på den frågan? Prisnivån på bostadsrätter skulle sjunka på hela Södermalm, och precis som i Ringen gör den låga månadsavgiften att det skulle lysa ”oseriös omvandling” över lägenheterna i Linjalen. Jag tror ärligt talat inte att någon mäklare skulle åta sig att förmedla dom lägenheterna med någon större entusiasm. Snälla du, kan vi inte prata om något annat?


Det gjorde vi. Vi förhörde varandra om gemensamma bekanta. Det var betydligt trevligare. Sedan berättade H om vad han funderade på att arbeta med i framtiden. Efter en stund skildes vi åt. Notan betalade jag.


Johan Johansson / Rädda Linjalen

17 kommentarer:

Anonym sa...

Mycket intressant att få höra en mäklares syn på situationen. Undrar om styrelsen ens har funderat på de olika scenarier han så målande beskriver. Den som köper för att bo kvar får betala dyrt. Och den som köper för att sälja är med och dumpar priset på marknaden och får således dåligt betalt för sin investering. Det omtalade "klippet" lyser med sin frånvaro i båda fallen. Jag hoppas att du gav din vän mäklaren en klapp på axeln, det kan han behöva!

Anonym sa...

Ja, Linjalens ombildning lär bli mäklarkårens undergång.

Anonym sa...

Den mäklare som får ett koppel lägenheter att sälja på linjalen får något att bita i. En rejäl tandblekning och en familjeförpackning med betablockerare är väl nästan att betrakta som avdragsgilla utlägg för inkomstens förvärvande i det fallet?

Anonym sa...

Dålig mäklare!

Anonym sa...

Ja den som är för bostadsrätt tycker att allt som sägs är dåligt...men dom är nog bara dåligt insatta i ärendet.

Anonym sa...

Men den som är för bostadsrätt har ju hela stan full av objekt till bra priser. Så varför inte slå till och göra en mäklare glad.

Anonym sa...

Om 70 lägenheter skulle bli till salu på en och samma gång är det klart att priserna tillfälligt skulle gå ner lite. Men inte är det väl så att alla tänker flytta bara för att det blir BR?

Men att inte ombilda bara för att hålla prisnivån uppe för de som redan har en BR verkar nästan lite väl ädelt...

Anonym sa...

Med tanke på hur många bostadsrätter som finns till försäljning så kommer era lägenheter inte stå högt i kurs.

Det lyser en illröd varningslampa över de låga avgifterna, se bara på de som försöker sälja sina lägenheter i Ringen, som har samma låneupplägg som ni har. Ingen vill köpa.

- stort renoveringsbehov
- oengagerad styrelse
- subprimelån som mörkar att avgiften stiger med 700%

Där vill jag inte bo och där vill jag inte köpa.

Svårt att förstå?

Anonym sa...

Nej, jag tycker det är glasklart. Jag bor i Linjalen och gillar både lägenheten, området och stämningen. Men husen är byggda enligt miljonprogrammet och kvaliteten är därefter. Läget är bra men det finns andra kriterier när man ska sälja/köpa. Linjalen är perfekt som HR, men som BR lär inte köparna stå i kö.

Anonym sa...

Visst kan man köpa en bostadsrätt i en redan bildad förening, men då får man betala marknadsvärdet på lägenheten. Vid en ombildning betalar man under marknadsvärdet. Det är självklart därför så många vill köpa sin lägenhet.

Dom som är för ombildning är dåligt insatta? Märklig sak att säga. Hur många som fått köpa sin hyresrätt i Stockholms innerstad är missnöjda med den affären?

Titta på bytesannonserna på någon sida på nätet. Titta hur många som vill ha en vanlig hyresrätt och hur många som vill ha en blivande bostadsrätt! Är dom också dåligt insatta?

Anonym sa...

Denna ständiga skrämselpropaganda från rädda linjalen!? Finns det alltså muppar som tror på detta? ...Jag pratade med min mäklarkompis H... Det om något luktar fishy för mig! Det finns inte en chans att priset på lägenheter på denna adress kommer sjunka under det vi vid en ombildning betalar!!! Det stora prisraset man läser om gäller hus i Gällivare- INTE lägenheter i stockholms innerstad!!!!!!!!! Dessutom, sekelskiftes lägenheter har sina helt egna underhållningsproblem, det vet jag av egen erfarenhet!

Anonym sa...

Oj - det låter som om brf har vaknat av att få en tidning i brevlådan.

Köp ni - och betala gårdsrenoveringen av "fingrarna", asbestsaneringen av rör och mattor. När ni ändå är i farten kan ni ju låna lite extra pengar och bygga vindsvåningar som ingen kommer vilja köpa eftersom husen är så saggiga.

Slå på stort - köp TVÅ pingisbord, så kanske folk röstar igenom ett köp.

Anonym sa...

Och varför är husen så saggiga?

För att det är kommunal värd som spenderar absolut minsta möjliga och de boende inte har något intresse av att lägga ner pengar på sina lägenheter då man aldrig kan få något tillbaka?

Det skulle ju kunna vara förklaringen!

Anonym sa...

Du har helt rätt i att Stockholmshem låtit husen förfalla.
En stor anledning till det är att kvarteret legat för ombildning inte mindre än 4 ggr, och under tiden gör man ingenting. När ombildningen stoppades förra gången gjorde man om hela stora gården och stoppade läckaget där ner till garaget. Det gick på över 100 milj kr.

Varje gång brf-styrelsen (samma som sist) bestämmer sig för att man vill kolla intresset för ett köp av fastigheten händer samma sak.
All renovering fryser inne.

Låt oss hoppas att detta är sista gången.

Unknown sa...

Anonym:
För det första är det lustigt att när vi anklagas för skrämselpropaganda är den alltid av någon som är anonym.

För det andra: Är det något som är skräckpropaganda så är det ombildningsivrares snack om skyhöga marknadshyror och försäljning av Linjalen till någon annan värd. Hur många gånger ska dessa påståenden behöva förnekas av både Hyresgästföreningen och Stockholmshem innan dom skallen tystnar?

För det tredje: Ja, denna H finns definitivt i verkligheten och bor bara ett par kvarter härifrån.

Anledningen till att jag inte kan skriva ut hans namn är, som alla säkert förstår, att han fortfarande jobbar som fastighetsmäklare. Hans chef skulle inte bli så glad, och i dagsläget är han nog inte särskilt munter till att börja med.

En annan sak som alla nog begriper är att fastighetsmäklare just nu måste göra allt för att hålla skenet uppe. De "undersökningar" som visar att "priserna snart vänder uppåt" baserar sig i princip alltid på vad ett antar mäklare "tror".

Frågan är: Vad f-n ska dom annars säga?

Har någon t.ex. hört en boxare tippa att han kommer förlora matchen? Säger politiker X att nästa val säkert kommer att gå åt helvete? Hävdar regissör Y att hans senaste film suger?

Nej, just det. Ingen skulle ens ställa frågan. Men när det gäller mäklare är det en annan värld. Då blir deras egna gissningar till nyheter, och då spås priserna gå upp. Vad annars?

Dessa tips kablas sedan ut som nyheter i text-TV och annan media, men det betyder i stort sett bara att mäklarna, som ju lägger ner miljoner i medias reklambudgetar, får hitta på sina egna nyheter ibland som tack.

Verkligheten är en annan, och att lägenheterna i Linjalen skulle bli hot stuff på innerstadsmarknaden, med det ekonomiska upplägg föreningen har och den lågkonjunktur vi just ser början på, är ingenting annat än ett stort skämt.

Många mäklare skulle inte ens vilja sälja en kvart i Linjalen - de drunknar redan i osålda bostadsrätter i seriösare föreningar.

Jag fattar inte varför folk som är sugna på bostadsrätter nödvändigtvis måste ha en just i Linjalen. Dels betalar vi i stort sett marknadspris, och dels så kommer föreningens ekonomi att bli katastrofalt osäker.

Även om jag själv skulle dregla efter en bostadsrätt skulle det inte falla mig in att köpa in mig på en i Linjalen. Jag är alldeles för insatt i hur affären och kalkylen ser ut. Det finns mycket bättre alternativ som är många gånger mer prisvärda än vad lägenheterna skulle vara här efter en ombildning.

Johan Johansson / Rädda Linjalen

Anonym sa...

Neeeeeeeeeej, vi betalar inte i stort sett markadspris. Vi betalar ungefär 10.000 kr under marknadspris per kvadratmeter. Hur billigt skulle det behöva vara för att ni ska tycka det är en bra affär?

Anonym sa...

Käre anonym,

Jag skulle till och med kunna BETALA pengar för att slippa köpa in mig i den här föreningen.
Det är ett så osannolikt dåligt köp att det får ekonomer, mäklare och besiktningsfolk att asgarva.