fredag 3 april 2009
LINJALEN ÄR RÄDDAD!!!
LINJALEN ÄR RÄDDAD!!!
Med dom solklara siffrorna: 43% JA mot 57% NEJ (det krävs 67% ja) - står det nu, mot allt rimligt tvivel, klart att kvarteret Linjalen kvarstår som allmännyttiga hyresrätter i Stockholmshem. I själva omröstningen visade det sig att även om samtliga närvarande röstberättigade plus alla insamlade ful(l)makter hade röstat JA hade det ändå inte räckt på långa vägar. Kort sagt: Folkets röst har talat - trots stadgemygel, vilseledanden och allehanda fulspel. Folk var inte så dumma som somliga ville tro!
Vi i Rädda Linjalen hoppas med detta att vi kan sätta ett klart exempel på att idén om omvandling INTE automatiskt är det självklara "klipp" som omvandlingscirkusen i Stockholm påstås vara.
Stockholm är, de facto, ännu så länge en stad befolkad av människor. Alla dessa människors grundtanke är inte pengar. Vi har hittills, av rena taktikskäl inte använd ord som allmännytta, solidaritet och tanke på sin nästa som främsta argument mot ombildningshysterin i Stockholm - sanktionerad av Stockholms Stadshus AB. Nu kan vi äntligen göra det - och vårt valresultat ikväll talar ett väldigt tydligt språk.
Vi i Rädda Linjalen vill särskilt rikta ett extra stort tack till de människor i vårt kvarter som inte så många ser, men som finns och som alltid har stöttat oss. Vi talar om alla äldre, alla handikappade och alla andra som skulle varit kölhalade och utelämnade om omvandlingförsöket hade blivit verklighet. Kärnan i Rädda Linjalen har kämpat oss till gränsen av utmattning länge. Framför allt har vi gjort det för alla er. Som det heter i reklamfilmerna - "because you're worth it". Det vet vi och det har vi märkt. Inte minst därför känns det som en otroligt stor lättnad och seger nu.
Vi har, ärligt talat, jobbat arslena av oss i månader för att vårat älskade kvarter ska få vara ett integrerat område även i framtiden. Nu hoppas vi att vi är där. Vi vill att andra ställen hotade av ombildning kan ta inspiration och lärdom av det vi gjort. Allt är inte pengar här i värden. Det finns även kärlek, musik, konst, litteratur och andra saker vi i Rädda Linjalen tycker att livet är mer värt att spendera på. De flesta av oss skiter i banklån, pengar och räntor. Det är just därför vi bor i hyresrätt. Det är ett aktivt val. Ska vi inte få ha det?
Just nu är vi bara lyckliga. Vi vill slippa tänka på kalkyler och pengar några dagar. Men efter det kommer den stora utmaningen - det vet vi om. Vi måste fixa till alla eventuella hard feelings i kvarteret. Ett omvandlingsförsök får sina efterverkningar. Vi tror inte att det blir så svårt om tiden får ha sin gång. Alla har sin syn och filosofi om livet - det är ingening konstigt med det. Det är goa typer i vårt kvarter - och känslor lägger sig.
Vidare, och det här hoppas vi att ni läser:
Vi uppmanar Stadshusets styre att se över procedurerna för omvandlingsprocesserna i Stockholm. Att säga att allt går OK till är att ljuga - det vet både Joakim Larsson (m) och alla andra ansvariga. Rent rättsligt kan man säga att omvandlingen av allmännyttan är genant dåligt genomförd - det har vi i kvarteret Linjalen fått veta med besked. Styret i Stadshuset låtsas som det regnar. Vi har skickat Stadshuset brev på brev om saken - men dessa har har ingen styrande politiker ens bemödat sig att svara på. Det tycker vi i Rädda Linjalen är ett minst sagt ynkligt beteende av de ansvariga i Stadshuset.
Kort sagt: Ska allmännytta omvandlas ska det göras på ett hederligt och demokratiskt sätt. Så går det inte till nu. Den som påstår något annat ljuger. Alla insatta i ämnet kan rada upp exempel. Stockholms Stadshus AB måste se över sina regler över detta. Vi i Rädda Linjalen har, av egen erfarenhet, inget som helst förtroende för ansvariga politiker i Stadshuset - och det är upp till er att se över dagens pinsamt oansvariga förfarande när det gäller omvandlingar.
Sedan utgår vi ifrån att både vår värd Stockholmshem samt Hyresgästföreningen (såväl riksorganisation som lokal Stockholmsavdelning) uppskattar vårt målmedvetna arbete för att bevara allmännytan i Stockholm och returnerar den goodwill vi gett genom att ge hyresgästerna valuta för både de pengar och den trofashet de visat i och med denna process.
Slutligen: Vad vore Rädda Linjalen utan alla dessa fullkomligt fantastiska människor som slutit upp för att sätta ner foten mot dessa vansinniga ombildningar? I synnerhet alla seniordamer, i var vår bas alltid har legat. Ni är underbara - både att se på, lyssna på, lära av, kämpa med och pussa på!
Rädda Linjalens blogg kommer att fortsätta så länge det finns andra stackars jävlar i denna stad som tvingas att ändra sina liv och tankesätt p.g.a. det någon annan bestämt vara "valfrihet".
Nu har vi kommit en bra bit på vår väg att "vända vinden efter kappan" istället för tvärtom. I alla fall för vår egen del. Kärnan i Rädda Linjalen är dödströtta och tänker sova ut nu. Hoppas alla i vårt kvarter äntligen kan göra samma sak.
Men vi kommer tillbaks. Var så säkra! Snart kommer vi orka hjälpa andra. Det lär behövas så länge som pengar betraktas som mer värt än människor av kött och blod.
Puss och gonatt!
Johan Johansson / Rädda Linjalen
Etiketter:
Boinflytande,
Föreningsdemokrati,
hyresrätt,
Linjalen,
nej till ombildning
Prenumerera på:
Kommentarer till inlägget (Atom)
106 kommentarer:
Underbart att få vakna första morgonen på länge utan att behöva ägna all sin energi på att tänka på alla dessa jävla PENGAR!!!
stort jättegrattis till er alla!!! Underbart att se att människan kan använda sin hjärna i denna penninggalna värld.
Skönt att detta ombildningselände äntligen är över och vi kan få lite lung och ro igen.
Sitter nu på ett kaffé i norra Thailand men måste som det första för dagen gå in och kolla hur det har gått.
1000-tack alla i Rädda Linjalen som har slitet för att det blev som vi ville
Underbart!
Inte för att jag har med det att göra men vem i styrelsen flyttar först?
Ord kan inte beskriva denna lättnad jag vaknade upp med !!!!
Jag var helt slut igår av nervanspänning av hur resultatet skulle bli. SÅ.....
Tack så enormt mycket alla ni som arbetat så hårt denna tid för att jag och alla vi får äga vårt kvarter på det sättet som VI vill: genom att hyra!!!! Ni har fått stå ut med så mycket spott och spe och ändå har ni orkat vidare!!!!
TACK!!!! Dessutom har jag lärt känna så mycket trevligt folk! nnan detta kände jag nästan inte någon efter 15 år här!
SÅÅÅ många kramar till er Rädda Linjalen!!!1
Renée:
Än en gång: Du ar bäst, och en väldigt tapper person-. Du har stor del i att allt gick bra.
Jag vet att du fått stå ut med en del. Det har många av oss, men har man gården hövdingskatt är man osårbar tror jag!
Pussar till er alla därnere!
Johan
Ett stort GRATTIS till alla i Linjalen. Ni har gjort ett fantastiskt jobb. Jag håller också med om orden om Stadshusets blundande för allt fiffel som pågår. Ni ger alla oss andra som kämpar för att slippa bli resthyresgäster INSPIRATION.
Ett stort TACK
MVH
Olwa
Hurrah!
Vilken seger, underbara linjalen-människor!
Vi fruktade att "hörntänderna" skulle bli nedslitna i denna ombildnings-uppförsbacke, nu längtar vi efter att se era vackra leenden igen.
Grattis!
/ Sanna Carlstedt & Daniel Berg
Stort GRATTIS! Har följt kampen från Öland och är väldigt glad att den gav resultat.
Härligt kämpat! Hoppas vi ses snart.
Kram till er!
Grattis alla linjaler. Extra kul att segern vart så stor.
Vi syns den 14:de
Trubbis
HELT OTROLIGT! HURRA!
Ja de trodde jag verkligen inte i slutändan ändå, att de kapitalistiska makterna fick ge vika! Jag tror faktiskt jag aldrig varit med om liknande! Än finns det hopp för mänskligheten!
Jag är en av de s.k. blivande 'resthyresgäster' som aldrig haft det fria valet som alla välbärgade tror att alla har. Har gått i det tysta med oro i magen senaste halvåret pga detta. Sömnlösa nätter och utan en uns av trygghet. Ni har vänt detta och gjort det omöjliga möjligt! Detta är historiskt och underbart och ni ska bara veta vilken avgörande betydelse i livet detta är!!!
Jag tackar er aktiva inom RL av hela mitt hjärta, och framförallt Johan Johansson(!!!) för ditt/ert hästjobb och otroliga engagemang. Det är så här riktiga hjältar ser ut!
Rent ideologiskt är det ju dessutom som en törnrosa dröm!
Länge leve Linjalen!!
:-D
/Ola
TAAAAAAAAAAAAAAAAAACK Johan för dina ord!!!!
Nu ser jag fram emot en vår och sommar med umgänge med oss alla i Linjalen (och alla andra som vill komma naturligtvis!)i form av knytisar och härliga fester!!!!!
Grattis! Vi i kvarteret måttbandet har vårt arbete kvar. Men jag blir såååå glad och förhoppningsfull av ert arbete!
Nina L
Grattis!
Georg Hardt, bloggen http://hyrdigfri.wordpress.com/
Bo Erlandsson skriver:
Oj, jag blir påverkad till det bättre att ni alla orkar kämpa och uttrycka er vad ni känner innerst inne känner. Gratulerar på det varmaste. Inte minst Johan som skriver så det glöder under natten och sedan alla andra morgonpigga kämpar som svarar. Kanske har vi våra kommande politiker i Linjalen som ser till att våra gemensamtägda bostäder blir till en stiftelse med kooperativ bostadsrätt och också ser till att politikerna i Stadshuset lyssnar och förstår detta, annars kommer det förlora en del av sitt levebröd för alltid. Först när de förstår blir det att "tjäna" på att bo utan att tjäna på att sälja sitt boende. Kämpa på!Jag själv smyger lite bredvid......
Jag hakar på i grattiskören :-) Det bådar så oerhört gott att Linjalen får fortsätta vara allmännytta med allt vad det innebär (renoveringar etc). Det ger också en signal till de som fortfarande vill ombilda till brf att människor kanske inte har lust att dra på sig skulder för resten av sina liv. Det har man nog av ändå...
Jag är så GLAD för er skull!
Linjalen rules!
Grattis!!
Bra jobbat och tack för att jag fick delta i gårdagens firande.
Nu gäller det att skapa lugn och ro för alla boende att ta vara på och utveckla gemenskapen i kvarteret Linjalen.
Lycka till med fortsättningen.
Terje Gunnarson
Ordförande
Hyresgästföreningen
Region Stockholm
Jag finner inga ord, vaknar med ett leende i dag på morgonen, det var länge sedan man gjorde det.
Från djupet av mitt hjärta vill jag tacka Er: Johan, Olof, Lars och många fler, som ni har slitit för att detta skulle gå vägen.
Jag är så OOOOTROLIGT TACKSAM för att ni finna. Jag minns era stora leenden när ni kom från röstningen i går den bilden kommer att finnas på näthinnan länge.
Många STORA OCH VARMA KRAMAR till Er alla som fick detta i hamn.
(kan inte låta bli att fälla en liten tår fast av glädje)
Bamsekramar från Söderbönan
Grattis till oss alla! Tänk vad härligt det är att få bevis på att människor är goda och kloka!
Nu ska vi ta hand om varandra. Och aldrig, aldrig nångonsin ge upp...
kramar.Nik
Tack alla ni som hjälpt oss andra att få bo kvar som hyresgäster i Stockholmshem - utan er hade det aldrig gått !!
Vaknade i morse av min klockradio där stockholmsnyheterna talade om att det ej skulle bli någon ombildning. For upp ur sängen av glädje - vilken underbar början på dagen !
Tack igen !
Big up för allt det jobb ni gjort! Så skönt att det gick vägen.
Ett stort grattis till alla i kvarteret Linjalen. Idag känner jag lika stor glädje som jag kände sorg när området jag bor i blev ombildat i höstas. Jag känner särskilt stor glädje därför att ni vunnit framgång genom en öppen och ärlig kampanj. Ni har räddat Linjalen till er själva och till allmännyttan. Ni har också gjort en stor insats för att försvara demokratin i hela samhället. Och visat att kärlek och omtanke är viktigare än penningen för att vi som individer ska ska leva i full blom i den trygghet som det gemensamma utgör.
Lycka till framöver också och tack för ert arbete som varit till glädje även för oss som inte bor i Linjalen
Kanon!
Grattis!!
GRATTIS Linjalen!!!
Nu går kampen vidare kvarter för kvarter med er som föredöme. Stort Tack för ert outröttliga arbete och ett fantastiskt välförtjänt jätteGrattis!
//ylva & Ylwa
Stort grattis till Rädda Linjalen.
Själv röstade jag "ja" till ombildningen men inser att jag var i tydlig minoritet. Ert intensiva arbete ligger säkert bakom resultatet och det är bara att buga sig för det demokratiska beslutet.
Jag hoppas nu bara att ni OCH BR-styrelsen tar sig en ordentlig titt på hur den här "kampanjen" har skötts. Stämningen i ett annars härligt kvarter har blivit misstänksam och ibland direkt aggressiv. Jag hoppas nu bara att vi kan lägga sådana barnsligheter bakom oss och att Stockholshem tar sitt ansvar och fixar till allt det som behöver tas tag i. Om inte annat så har ju hela den här processen visat att vi ALLA är engagerade i vårt boende och att standarden i kvarteret behöver lyftas.
Men igen, grattis till resultatet! Det var uppenbarligen var de flesta ville.
JAAAAAAAAAA, jag är så glad att det är över.
Nu tror jag också att det kommer vara en del sura miner bland grannarna, men vi får jobba på det och som du skrev Johan, det kommer lägga sig.
Ser framemot en underbar vår och sommar med många glada träffar på vår fina gård.
Det var en sån otrolig häftig känsla när ni kom in i lokalen i går, ni som varit på stämman, och alla bara JUBLAR!! Och skumpan flödade.
Häftigt.
Ni är ett underbart gäng och jag är så glad över att jag bor här.
Kram alla.
Heder åt den person som grattar Rädda Linjalen trots att han/hon röstade JA. Kanske det blir fler från den andra sidan som också grattar? Jag håller med om att stämningen behöver förbättras nu. Men jag hoppas på den nya Lokala Hyresgästföreningen i Linjalen. De kan och de vill.
Bo Erlandsson
ALLA har vi allt att vinna som hyresgäster i Linjalen. Det är det vi ska arbeta för nu - tillsammans!
Jag håller med Bo i de goda orden till anonym 10:03. Om många har den inställningen går såren att reparera.
Till nätverket: Ni förtjänar verkligen en semester MEN ni behövs dels för att läka såren i kvarteret, dels för att få stopp på alla ohederligheter som pågår Stockholm runt med Stadshusets goda minne. Man kan ha skilda synpunkter till ombildningarna men de allra flesta borde kunna vara överens om att de skall gå hederligt till.
Linjalen har tillgång även till ett yttre nätverk som t ex Martha o jag själv och många andra. Vi måste alla hjälpas åt att få ett antal partier och organisationer att krypa fram och reagera mot fifflet som försiggår med anknytning till deras varumärken.
Vad säger ledande Stockholmspolitiker om att bli förknippade med fifflet - "Ändamålet helgar medlen"??
Vad säger BOVERKET om formuleringar som "Vår ombildare var upp till Boverket och fick planen godkänd" eller "Boverkets granskare" som beteckning på de rundningsmärken som kallas intygsskrivare. Vad säger de allmännyttiga bolagen om att stämma efter stämma ajourneras och görs om och görs om och.....
Stockholmshem skall dock ha all heder av att man åtminstone drog gränsen vid BEVISAT förfalskade fullmakter men hur många har inte upptäckts.
Snälla Nätverket: försök hålla ut ett tag till gärna under fältropet: STOPPA OMBILDNINGSFIFFLET.
MVH
Olwa
Undrar om ni som är så nöjda hyresgäster hyr eran bil och tv med, eftersom det är det mest ekonomiska i längden...?
Inse att vi går mot marknadshyror!
Så vad är det för upprustning som kommer från stockholmshem nu? gissar att de gör så lite som möjligt..
Fantastiskt resultat!
Det var verkligen vad hyresgäster i Linjalen och Stockholm väntat på.
Idag skiner solen igen och det är lättare att vara människa igen.
Massor med grattis och ett stort tack för att ni finns i Rädda Linjalen.
hälsar en granne från kvarteret Piskan
Anonym (11.11)
Jag hars ett förslag till dig. Köp en bostadsrätt. Då har du bara marknadsräntorna att oroa dig för, och det känns väl tryggare?
Stort, stort grattis önskar granne från bostadsrättsägare i föreningen alnmåttet (Tideliusgatan) och förälder till barn på Linjalen dagis.
Det ger mig förhoppningar om Stockholm och stockholmare!
Länge leve hyresrätten!
Grattis!
Ni är ett uppmuntrande exempel för alla oss andra som bor i sönderslitna hus. Det var någon som sa att "nu går kampen vidare, kvarter för kvarter" - det låter som en nåd att stilla be om!
Söderberg
kv Stören 15&16, Södermalm
Suck, historien upprepar sig, vänstern påstår sig slåss för de svaga och gör dem i själva verket bara en björntjänst. Trist för alla de som aldrig i livet får en sån här chans igen...EGENMAKT är att äga sitt eget boende, själv ha makten, själv bestämma och trygga sin egen framtid med den kapitalinvestering en bostadsrätt är. I synnerhet när samhället inte längre kan garantera de mindre lyckligt lottade trygghet.
Få ur arbetarklassen får den här möjligheten ni fick. Borgarklassen har alltid haft den. Nu fanns den även för fler och dribblades bort av vänstern i en felriktad välvilja. Man tar sig för panna.
Denna arma klass som aldrig får den stöttning de är värda.
Och till denna ideologiska, mediavana, informationsbegåvade aktionsgrupp säger jag bara, Idioter! Om ni bara visste vad ni ställt till med!
Stort grattis till alla er som orkat kämpa!
Hoppas att ni slipper de trakasserier som jag utsatts för efter det att vår stämma ogiltigförklarades.
Det är en lång kamp att komma tillbaka till den goda grannsämjan som rådde innan ombildningscirkusen startade.Hoppas att de som så gärna vill bo i en bostadsrätt passar på att köpa en nu när priserna gått ner...
Vi som orkar kämpa gör det ju inte bara för vår egen skull utan även för våra barn och barnbarn!Länge leve hyresrätten!
Lena Blomberg, LH Gubbkärrsdalen
Hej.
Jag har ett förslag till er som är arga och vill köpa.
Flytta till ett annat ställe, köp, köp, köp, ni kanske kan flytta till ett annat område där det just nu är en ombildning på gång, fiffla, håna, och kör på.
Men nu har majoriteten här talat och nu vill vi gå vidare, UTAN bråk tack. Har varit nog med det nu länge.
Nu vill jag koppla av och kunna sova gott igen.
Vi i Björhagen grattar också förstås! Hurra för er!
/Inger m.fl.
Jag måste instämma med insändaren som säger köp - men köp en redan befintlig bostadsrätt.Det finns ju hur många som helst att välja på i dagens läge.
Mera om Fifflet
I en artikel i DN.se noteras att:
Omröstningen verkar ha gått just till.
Werkö säger sig inte aktivt vilja verka för en ny stämma.
Heder åt honom för båda punkterna.
DOCK: Han säger också att om 10% av medlemmarna kräver en ny stämma är han skyldig att verka för en sådan.
Detta är ju orimligt och bestyrker mitt tidigare inlägg att reglerna är skrivna enligt mottot: "Demokrati är bara till för högtidstalen" (Också kallad Joakims Lag). Vad säger Stockholmshem? Avser man låta en möjlig affär rulla vidare med de nackdelar detta kan ha för varumärke och de begränsningar det oklara läget skapar för organisationen.
STOPPA FIFFLET
Olwa
Till anonym 12:18
"Affären" vi blivit erbjudna i Linjalen har från början till slut varit en katastrof.
Med en avgift som enligt den ekonomiska planen skulle höjas såpass mycket varje år och en total avsaknad om medvetenhet om planens räntekänslighet är det av ren självbevarelsedrift folk inte köpt.
Avgiften skulle dessutom stigit enormt mycket mer än vad som påvisades eftersom avgifterna ALDRIG täckte kostnaderna för kvarteret.
Att folk dessutom inte skulle få lån verkar inte vara något du ens funderar över.
Visst - SBAB kunde tänka sig att låna ut till fler än de andra bankerna, men ärligt talat, efter alla svängar här så skulle jag hellre ta ett sms-lån än vända mig till SBAB.
Lena Blomberg,
hade du haft en bostadsrätt så hade dina barn och barnbarn haft nånstans att bo i framtiden.
Har bara följt den här historien genom bloggen men vill ändå säga Jättegrattis till alla berörda! Bor själv i hyresrätt mitt i malmö och hade aldrig bott så bra som jag gör om möjligheten att hyra inte funnits. Grattis igen, så kul att det blev en happy ending!
Anonym 14.10
Tack vare att Lena Blomberg inte köpte så kanske dina barn eller barnbarn får rätt att bo där en dag.
Till anonym 14.18
Om allmännyttan fortsätter att omvandlas till bostadsrätter så har mina barn och barnbarn ingenstans att bo i Stockholmsområdet, om de inte är penningstinna vid 19 års ålder och kan köpa sig de till bostadsrätter omvandlade hyresrätterna.
Nu måste det stoppas upp att nästan endast bygga bostadsrätter och i stället satsa stort på BILLIGA hyresrätter för nästa generation Stockholmare.
Det blir nästa projekt!!!!
Anders Werkö i dagens Metro: "Våra motståndare har lyckats kväva ihjäl folk". Jösses, det är väl ändå brf som misslyckats med sina försök att kväva all information. Vilken planet lever människan på?
En miljard etthundramiljoner tack till Rädda Linjalen för att ni informerat och lyckats få folk i kvarteret att inse vilken katastrof den här idén varit.
Hade ni inte funnits hade nog tyvärr det här ombildningsförsöket lyckats. Då hade det blivit löjligt dyrt att bo kvar i linjalen efter några år.
Jag tycker sthyrelsen kan byta in sig i bostadsrätter i ringen. Det är nog inga problem att hitta villiga bostadsrättinnehavare som längtar tillbaks till allmännyttan.
"jag är så lycklig, jag är så lycklig, måndag,tisdag,onsdag,torsdag,fredag,lördag,söndag,jag är så lycklig."
Ett stort grattis till aktivisterna i Rädda Linjalen! Tack för att ni försvarade allmännyttan mot den enfaldiga egennyttan. Efter ett par år till i bostadskön kanske även jag kan bo i kvarteret - det hade jag aldrig kunnat om det hade ombildats till bostadrätter.
Till anonym 12:18:
Att ombilda sin hyresrätt till bostadsrätt må vara en bra affär. Att äga sitt boende må vara bra på många sätt. Det finns dock andra värden som är större än pengar och "egenmakt". Det handlar om solidaritet. Det handlar om att vi GEMENSAMT ÄGER dessa lägenheter genom allmännyttan.
För övrigt: Jag betackar mig för din förmenta sympati för arbetarklassen. Du får det att framstå som om ett bostadsrättsköp är det enda alternativet för folk med normala inkomster i en tid där politiken har lämnat walk over till "marknaden". Du tycks mena att var och en som får chansen att ombilda ska ta den - för samhället kommer ändå inte att hjälpa dig framtiden. Ett sådant förhållningssätt är förödande.
Vad som krävs är istället en ny, radikal bostadpolitik som bygger allmännyttiga hyresrätter till medborgare med normala inkomster.
En vidrig sak i den här med Linjalen är ju att bostadsrättsföreningen från början inte ens haft 67% stöd för att kunna få intresseanmäla kåken. Bostadsrättsreglerna är från trettiotalet och det går att som brf. fuska hur mycket som helst. DAX ATT VI ALLA TAR TAG I DET HÄR NÄR NU INTE POLITIKERNA GÖR DET!
OCH VÅRA HYROR SKA NED INTE UPP!!!
/johan, södermalmsföreningen.
Vad säger man? Jag svävar på moln!
Vilken underbar seger för oss på Linjalen och kanske i förlängningen för hela Stockholm. Signalen till ombildningsivrarna i stadshuset blev klar och entydig. Bevara hyresrätten och allmänyttan!
Nu finns det hopp om att även kommande generationer ska kunna hitta en bostad utan att först behöva godkännas som kunder hos SBAB och de andra bankerna.
Vi i Rädda Linjalen har slitit som djur men det har det varit värt. Att få uppleva hur solidaritet,
demokrati och sunt förnuft vinner över girighet är så otroligt skönt.
Olof Fryklöf/Rädda Linjalen
Jag förstår att ni från ja-sidan är missnöjda nu, men det gör ingenting att ni kastar skit,
det bjuder vi på. Det kan väl kännas skönt att avreagera sej på någon. Man måste böja sej för majoriteten så är det bara.
Och det där med att tänka på barn och barnbarn och deras framtid det är nog bara nonsens ni är nog ganska egoistiska när det kommer till pengadelen, så ta några magnecyl koppla av så inser ni nog säkert till slut att detta var det enda rätta. Det kommer säkert fler tillfällen för er att köpa en bostadsrätt till era barn och barnbarn.
I DAG SKINER SOLEN....:-)
och jag är såååå lycklig
Ja tänk på barnen, en bostadsrätt kan man ärva. att tro ens barn på 19år kommer lyckas få en lägenhet i kvarterat är bara att glömma.
jag vill gärna köpa en bostadsrätt för 23tkr kvm, och inte 46tkr kvm som det är på andra sidan gatan!
har man bott i bostadsrätt, vet man vad som är bäst!
Mina allra varmaste tankar går till Rädda Linjalen och alla hyresgäster inkl de som kämpat mot
"folkviljan". De borde tacka er i stället för att vilja köpa!
Jag skulle gärna bo i Linjalen i stf för som nu som hyresgäst i en BRF!
Ett Stort och Varmt GRATTIS till er alla från en som följt "dramatiken" med bägge tummarna hållna!
Kram från Marianne Adestedt
Varför måste barnen bo just i detta kvarter, det finns massor av andra kvarter som är bättre. köp där.....
Visst , sitt ni på höga hästar och låt svarta marknaden och marknadshyror regera. Fattar ni att ni förhindrat över 200 boende rätten att få köpa den bostad de värderar högt i Linjalen (vad är det för tugg om att köpa nån annanstans?? skilj på äpplen och päron)
Det är ingen jordskredsseger när nära hälften ville köpa ( medan andra satt skrämda hemma) visst, ni är 100 aktivitister, men ingen majoritet. Betänk det när ni ylar om demokrati. Sov med känslan att ni berövat ett antal människor en dröm...NI hade ju för bövelen kunnat bo kvar i hyresrätter. Varför så rabiata?
Anonym 16:34!
Det låter som du har bott i bostadsrätt, varför har du då bytt till hyresrätt!!??
"HAR man bott i bostadsrätt vet man vad som är bäst" detta låter konstigt. Eller missuppfattar jag dig.
/en glad pensionär
Rädda linjalen, en propagandamaskin utan dess like.
Mycket inspiration från stalinismen.
Heder åt Anders Werkö m.fl. som modigt nog orkat stå upp trots illvilliga påhopp. Tyvärr insåg ni inte behovet att väloljat PR-maskineri utan trodde på hederlighet och sunt förnuft. Ett misstag. Men man lär av misstag, så upp på barrikaderna igen. Det finns fler än ni tror som inte tycker att vinstmaskinen Linjalen ska tillhöra Stockholmshems ineffektiva förvaltning. Kom igen!
STORT GRATTIS! Och skönt att se att er kamp har gett resultat! Bor själv i hyresrätt och har lämnat två ombildningar balom mig. Anser att kampen för hyersrättens existens är av största vikt, det handlar om mänskliga rättigheter! Förstår egentligen inte hur folk tänker som har barn och samtidigt bidrar till denna utarmning av deras framtid. Segregationen blir ett faktum om bostadsräterna får ta över.
Men, ni har visat att förnuftet, omtanken, solidariteten och det långsiktiga tänkandet ännu existerar i majoritet.
Hälsningar Jenny på Fatburs Brunnsgatan
Till: Jenny på Fatburs Brunnsgatan:
Var det så dåligt att bo i bostadsrätt, att du gick igenom 2st? Förlorade du mycket pengar på dem?
Där rök den fantastiska möjligheten....nu sitter man här mellan väggar som politikerna får fortsätta att bestämma över....och framtiden får man fortsätta att oroa sig för...hur ska det gå för mina barn när de ska flytta härifrån? vilket ruttet andrahandskontrakt kan de hitta? eller hur mycket svarta slantar måste hostas fram? förmodligen blir de kvar tills de är 25år...
Det finns gott om bostadsrätter att köpa skriver ni, köp en och stick...men det är bara struntprat........för så förmånliga lån som jag skulle fått här i Linjalen får jag aldrig för ett köp någon annan stans.....jag kan aldrig köpa en bostadsrätt till marknadspriset.....jag får aldrig lån för något sådant....Ni känner er glada i RL....jag känner mest oro för framtiden ..och besvikelse....ni har bidragit till att jag missat min livs chans...jag kommer aldrig kunna förlåta er för det
Till johan, södermalmsföreningen
Jag är den första att gratulera oss själva om vi skulle få lägre hyra...HUR KORKAD FÅR MAN VARA, Tror du själv på vad säger. Räkna med högre, mycket högre hyra inom några år. Då får vi se hur glada vi är, låt vara att ni räddat allmänyttan, Det är ädelt av er men inte har ni räddat situationen för oss boende här. Det är jag fast övertygad om.
//Patrik
Anonym 21:16
Du har inte fattat grejen! Det är nu kampen börjar för att det ska byggas hyresrätter så att alla får plats här i stan.
Det kan aldrig vara meningen att det bara är de som har pengar ska kunna få välja var dom vill bo. Ni som vill ombilda bidrar till den segregering som blir. Och försämrar ännu mer möjligheten för människor att flytta hit till Stockholm. För var ska dom bo? Det är oerhört egoistiskt att bara tänka på sig själv, framför allt i dessa tider när du inte har en aning om vad din boendekostnad blir egentligen om du ombildar till fullständigt usla avtal. Att man bara vågar...
Mera hyresrätter säger jag bara!
Martha, Tänk jag vågar :-)
och jag har rätt att våga...det är jag som bor på Åsögatan och det är JAG som borde bestämma över mitt boende...Dock erkänner jag att JA sidan är besegrad och det är ok. Men jag har inget för politiskt dravel, ledsen så är det och jag är ingen sämre människa för det.
//Patrik
Intressant att se Brf-förespråkarnas argumentation. Det är svårt att hitta någon långsiktig röd tråd i dom.
Själv är jag väldigt glad att så många i kvarteret kan andas ut. Idag har det bara varit glada miner och kramar på gården såvitt jag har kunnat se.
Bostadsrättföreningen Linjalen är som en fin whisky.
Båda har 43%!
Anonym 18.19
Att Wärkö mfl skulle stå för ärlighet och sunt förnuft var en väldigt lustig ståndpunkt efter en brakförlust i en kampanj där locket har legat på hela tiden.
Må vara hänt ang röd tråden. Jag påstår inte att jag tänker rätt ang långsiktighet med fler hyresrätter när jag vill köpa den lägenhet som jag har bott i se senaste 10 åren när tillfället gavs. Visst ska vi ha hyresrätter, det håller jag visst med om. Jag är dock inte lika ädel som er tyvärr men jag är hyfsat glad idag så vi kan nog ta en bira eller två tillsammans vid nån grillning om man är välkommen...
Kul vits där med 43%
Jag vet att man egentligen inte ska kasta sten i glashus men jag kan inte låta bli
//Patrik
Det är klart du är välkommen, Patrik!
Vi ska bo här tillsammans allihop och det måste vara så högt i tak att man kan acceptera att andra tycker annorlunda. Jag har flera vänner på gården som ville köpa, några som var osäkra men flest som var helt säkra på att det var en dum idé.
De är självklart lika kära vänner fortfarande allihop.
Vilka feste vi kan ha tillsammans på gården!
Angående lapp i brevlådan från besserwissermäklare..............
Skålar ni med Svensk Fastighetsförmedling nu också?
Kommer de på fest på Gården och grillar?
Ett märkligt förfarande att lägga sig i 200 människors vilja att köpa sin bostad. Mycket märkligt - kan man få ha den åsikten utan att hånas?
Till Terje Gunnarsson samt /johan, södermalmsföreningen
"OCH VÅRA HYROR SKA NED INTE UPP!!!
"
Hoppas du Johan och RL (som moraliskt tagit på sig ett stort ansvar gentemot alla dem man lyckades skrämma till att rösta nej) har en bra plan. När när Hyresgästföreningen på riks- och regionplanet (eller vad säger Terje?) nu öppnar upp för "anpassad hyressättnng" så är det bara en tidsfråga innan flera av alla er som inte vågade ta steget igår kommer att tvingas flytta p g a hyran. Inte mig emot i och för sig, då kan jag som gjorde mitt klipp när jag dyrt sålde en billigt inköpt br och flyttade till Linjalen (efter 16 år i bostadskö så försök inte med mygelteorin här) lätt ta över en av era större lägenheter istället för den lilla jag har idag. Jag har nämligen råd om jag nu skulle tycka det vara värt att prioritera.
Anonym 00:30:
Om vi tittar på det du själv skriver och vad Brf stoppade i brevlådorna dagarna före köpstämman kan man lätt konstatera vilka det är som försöker skrämmas.
Att inte kunna respektera andra människors åsikter om de inte sammanfaller med ens egna kan vara svårt för en del. Men att påstå att alla som inte tycker som man själv antingen är lurade, skrämda eller inte vågat tacka ja känns lite löjligt.
Att en stor majoritet valde att tacka nej är ett faktum. Rädda Linjalen har till skillnad från brf valt att sprida information. De har diskuterat med hyresgästerna och försökt debattera med de ansvariga för ombildningen. Själv tycker jag att det var den mest öppna och faktamässigt underbyggda sidan som vann.
Resultatet visar även att Rädda Linjalen förmodligen haft rätt i sina anklagelser mot brf. Processen har startats upp via felaktigt medlemsunderlag. Mängder av hyresgäster har blivit medlemmar i brf ovetandes. Att beskylla eller hylla Rädda Linjalen för att ombildningen är avblåst är nog en överdrift.
Det verkar faktiskt vara så att det aldrig funnit tillräckligt intresse eller underlag för att få igenom ombildningen av kvarteret.
Jag förstår inte hur 43 % kan räknas som en brakförlust? Kan nån förklara logiken?
Ja! Hela processen sattes igång på falska grunder! Man trodde kanske att det gick att manipulera folk när man väl kommit över tröskeln.
" Du behöver inte ALLS vara intresserad av att det ska bli bostadsrätt, bara skriv på för en värdering". Så fick jag höra. Och förmodligen var jag inte ensam om det. Och plötsligt hade hela processen satts igång.
Jag var intresserad ett tag för köp, men efter denna fantastiska information av RL, och när jag visade kalkylen för experter och den blev sågad är jag mycket tacksam att jag avstod från köp
(som vore mitt livs misstag)
Jag kontaktade LANDAHL ÖHMAN på ett tidigt skede och sa att det var synd att de engagerade sig i detta för att intresset var så svagt i kvarteret.
Och det var det ju!
Efter värdering skulle vi alla fått frågan om vi ville gå vidare med en ombildningsprocess, då hade aldrig detta satts igång.
Till "anonym" 21.16. mfl.
Det är för f-n INTE RL som skrämt folk att inte köpa!!
Werkö brukade säga att man ska inte idiotförklara folket här..
Du förstår att folket här har VALT SJÄLVA, ingen har bestämt eller skrämt!!
Majoriteten här vill INTE köpa, är det så svårt att förstå!
Det är DU mfl som inte kan ta en förlust.
Jag har bott här i 10 år och vet att det vid minst 2-3 tidigare tillfällen har startats försök att ombilda Linjalen. Samtliga har misslyckats innan man ens har kommit så långt som till en köpstämma. BRF:s styrelse (i stort sett samma personer då som nu) drev även dessa försök och borde därför inte vara förvånade över det färska NEJ-resultatet.
Prata med de grannar som har bott här länge (de är fler än du tror) så kommer du att upptäcka att intresset för BRF aldrig har varit särskilt stort här i kvarteret.
Jag var faktiskt inte helt främmande inför tanken på ett köp. Men så snart jag fick se kalkylerna blev jag övertygad om att det hela var en mycket dålig affär. Så det var BRF som fick mig att inse vilket beslut jag skulle fatta. Och när jag på egen hand stämde av den fakta som RL presenterade visade den sig vara korrekt.
Jag har stor förståelse för känslan av att "ha missat en chans" men med det högst tveksamma ekonomiska upplägg som BRF presenterade känns det mer som att "ha sluppit en risk".
Vi har alla möjligheter att skapa ett ännu bättre boende i vårt kvarter. Många förbättringar har hyresgästerna själva åstadkommit genom åren. Det kan de som har bott här länge berätta mer om.
Visste du t ex att utformningen av Rosenlundsparken till stor del har tagits fram av Linjalens lokala hyresgästförening? Med samarbete och ett starkt engagemang är ingenting omöjligt!
/M
Anders Werkö i dagens DN:
"Det är synd att inte hyresgästerna förstått att brfomvandlingen givit dem större inflytande och trygghet inför stambyte och andra dyra reparationer som snart måste göras".
Reflektioner:
1. Varför anser Werkö att de som inte är okritiskt positiva till en omvandling inte begriper någonting?
2. Stambyte har varit ett märkligt argument för Brf. Först existerade det inte alls. Sedan var det aktuellt, och då framställdes stambytet som en fördel. Nu är plötsligt ett stambyte tryggare om det görs av brf, som inte har något om stambyte i sina kalkyler.
3. Större inflytande? Brf Linjalen har aldrig lyssnat på medlemmarnas åsikter, inte någon annans heller för den delen. Det här har varit en show helt för styrelse och Landahl&Öhman. Inte ens de egna poertombuden har fått fullständig information eller haft något inflytande i omvandlingen.
4. Apropå inflytande och demokrati: Att man ens pratar om att gå vidare med processen visar tydligt att man skiter blankt i vad hyresgästerna tycker. Man har aldrig ens haft genuint underlag att star upp den. Omvandlingen har redan kostat oss två års inställt underhåll tack vare att Brf fuskat igång processen.
Nu räcker det! Hade det funnits någon seriositet i Brf hade man genast lagt ner hela föreningen. Att fortsätta nu vore bara att skämma ut sig totalt.
Jag hörde nyss ett rykte som jag innerligt hoppas är osant=
BRF säger att det ska bli en ny köpstämma!!!!!!!!!!!
Rene: Då tror jag att styrelsen får låsa in sig om de inte vill få rullatorer kastade efter sig på gården.
Skulle man göra ett försök till efter det här är det så pinsamt att kronorna på stadshuset skulle ramla ner!
Vad bra!! jag är för en ny stämma, så många som vill köpa sina lägenheter!!
Annars får vi hoppas på marknadshyror =)
Renee
Det kan mycket väl vara sant. Det krävs ju bara 10% av BRF-rösterna så MÅSTE Werkö arrangera en ny stämma. Du behöver dock inte vara orolig eftersom segern var så övertygande.
Detta bestyrker vad jag tagit upp tidigare (3 apr 10:57): Det måste bli stopp för FIFFLET. Nätverket: nu har ni haft semester. Fatta pennan igen :-)
Låt oss dock avvakta ett tag och se vad som händer. Det är väl inte helt orimligt att Werkö väljer att avgå istället för att framstå som odemokratisk och dessutom åka på ytterligare en förlust
MVH
Olwa
Stockholmshem måste väl ändå dra in erbjudandet i sådana fall? Så kan det ju bara inte få gå till. En sak om det fattas ett par tre röster, men om brf inte accepterar ett sådant här förkrossande nederlag måste någon annan gå in och göra det.
Ja man får ju verkligen hoppas att det INTE blir en ny köpstämma. FYFAN.
Jag orkar inte mer..........
Någon klok måste sätta stopp för dom här idiotierna.
Kan dom bara inte acceptera och gå vidare.
Herregud och svårt kan det va.
Dessutom så sa dom att det bara skulle bli EN.
Werkö har tomtat runt i portarna idag. Det här börjar likna patetik i kubik.
Jag röstade ja men man får acceptera ett demokratiskt beslut. Om styrelsen försöker starta upp någonting igen efter det här resultatet så tänker jag absolut lägga ner min röst. Nu tycker även jag att det räcker. Det måste bli lugn och ro igen i linjalen.
Håller fullkomligen med föregående talare.
Det måste bli lugn och ro här nu.
Det kan inte finnas någon som vill ha det som vi har haft i 1 år till!!??
Ända skälet att köra fler köpstämmor är för att jävlas med de boende.Någon möjlighet att vinna en sådan, med schyssta metoder finns naturligtvis inte.
Om processen fortsätter ända fram till augusti så missar vi vår möjlighet till underhåll från Stockholmshem även 2010 och det är mycket som måste åtgärdas nu.
Sen vill jag gärna tro att den absoluta majoriteten av medlemmarma i Brf kommer att respektera röstningsresultatet. Visst kan man ha olika åsikter men de flesta av oss respekterar ändå demokratiskt tagna beslut.
Men bara att möjligheten finns att kunna köra flera köpstämmor visar hur dålig lagstiftningen är. I vilka andra sammanhang håller man val på val tills önskat resultat uppnåtts?
Rädda Linjalen kommer att finnas kvar och kämpa tills dess BRF drar tillbaka sin intresseanmälan för köp.
Anonym 18.01
Va skjysst skrivet av dig!
Hoppas att fler delar denna åsikt.
Oerhört slitsamt för hyresgästerna om detta inte tar slut. Då får vi skriva på listor där vi säger att nu får det räcka. Det kan inte ha hänt många gånger att fler köpstämmor sätts igång efter så låga ja- röster. Någon som vet?
Man kan förstå om det hade varit kanske 60-65%ja-röster, men 43%?????
Då är man bara ute för att djävlas, inte för att man tror att man kan vinna.
Till er anonyma hyresgäster (och Patrik) som vill köpa era hyresrätter i Linjalen:
1. Nu har ni förlorat en demokratisk omröstning. Acceptera det.
2. Om ni absolut vill köpa en bostadsrätt - gör det på MARKNADEN till MARKNADSPRIS.
3. Jag förstår er oro för era barns framtida boende. De får dock göra som alla vi andra: ställa sig i bostadskön, bo i andra hand, bo i kranskommuner etc. Vad är problemet? Att ni vill ombilda era hyresrätter för att era barn ska ha någonstans att bo i framtiden visar på en extrem egoism. Försök att tänka er in i de bostadssökandes situation!
4. De lägenheter ni (för tillfället) hyr tillhör oss alla genom allmännyttan. Vem som helst ska kunna flytta in i dessa lägenheter efter ett par år i bostadskön. Förvägra oss inte den rätten.
Som sagt, jag accepterar resultatet då det inte var nån snack att Nej sidan vann, OCH jag kommer inte att gå med på en vända till. Men jag behöver inga mer prediktningar. Vi håller inte med varann helt enkelt..punkt..Försök att förstå att de flesta i detta land( dock inte i Linjalen ) tycker att ägande av sin bostad är att föredra och jag är en av dom.
Nu ska jag iväg och fira 1-1
//Patrik
Planer på fler köpestämmor skulle oundvikligen innebära allmän folkresning i Linjalen och massutträden ur Brf. Jag är en av dem som skulle gå ur. Antagligen gör jag det ändå, och jag skulle inte tveka att uppmana fler att göra det.
Jag instämmer med ett flertal föregående talare. Det räcker nu.
Patrik:
Äntligen förenade på nåt sätt. 1-1 var helt ok. Forza Bajen!
Det är vi medlemmar i BRF som nu måste kräva att styrelsen respekterar valresultatet. Många av oss valde att rösta NEJ och kommer att gå ur BRF om ombildningsförsöket inte genast stoppas. Ingen har något att vinna på att underhållningsarbetet skjuts upp. Werkö har förlorat det här slaget flera gånger tidigare och borde begripa att det hela är dödfött. Lägg ner NU!
Forza Bajen!
//Patrik
Det verkar ha hänt nåt härligt här i Linjalen!
Nu hälsar jag på människor som jag sett i massor av år, men bara gått förbi!! Rädda Linjalens arbete har enat många av oss och vi har blivit mer bekanta med varandra!
Hoppas att detta gäller även för BRF- are och alla som röstade ja!
Vi ska bemöda oss och vara goda grannar! Det hoppas jag på!
Stor varm vårhälsning till ALLA som bor här!!!!!
Jag tror att alla kan ta ett steg tillbaka och först konstatera att det hittills bara är ett rykte om en ny stämma. Jag har uppfattningen att BRF med Werkö i spetsen inser att man inte kan vinna - än mera så i dag än för några dagar sedan. Det är också tydligt att ett antal "ja"-sägare har klara demokratiska instinkter (Patrik m fl) (i motsats till Joakim Larsson) Låt oss alltså vänta och se.
Nätverket har visat att man inriktar sig på att reparera såren och hålla fram handen. Helt rätt enligt min mening.
Betr 1-1 är jag som gammal västgöte tveksam till det rättvisa i resultatet men det är målen - liksom rösterna - som räknas så fira med välbehag både Patrik o Johan. Vi kan vara vänner ändå.
Heja Blåvitt.
Olwa
Ja, arbetet runt det här har skapat en enorm gemenskap för många i kvarteret. En gemenskap som korsar många gränser - både generations -och värderingsmässiga. Nu får vi alla se till att vi spinner vidare på det.
Helt plötsligt finns en väldig geist och mycket engagemang i kvarteret. Oavsett hur vi ställt oss i ombildningsfrågan vore det bra om alla vill vara med och utveckla den gemenskapen för kvarterets bästa. Nu måste vi lägga gamla konflikter i en gammal säck och bli ett kvarter i harmoni efter de senaste årens ombildnings-split.
Nu har vi t.ex. en helt annan respekt och utgångsläge inför förandlingar med Stokholmshem och samarbete med alla olika instanser inom Hyresgästföreningen.
Utan att förhäva oss har vi gjort mycket för hyresrätten i Stockholm. Men vi har kapacitet att göra mycket mer än så.
Vårpussar till alla!
Johan Johansson / Rädda Linjalen
Ja!
Alla dessa goda ideer som fanns hos de som ville göra om till bostadsrätter kan vi göra.
Detta med fritidsaktiviteter i kvarteret. Det måste inte vara bostadsrätter för att göra dem!
HURRA!
hipp hipp hurra! och sov gott
//Tora
Grattis!
Den nya glädjen och de stora leendena som ni nämner beror på vårvärmen...inte på att det blev ett nej
Till anonym 12:02:
SURT SA RÄVEN
Ett stort GRATTIS till JOhan och alla ni andra som kämpat så hårt. Har följt er med spänning, inte bara för de vänner jag har i kvarteret utan oxå för den inspiration ni ger till alla andra ute i landet som sliter med samma problem.
Ni visar verkligen att det går att förändra med schyssta, demokratiska medel.
// Linda
Skicka en kommentar